Advanced Search

Author Topic: مشروع قصة للاطفال و احتاج للمعانى التالية  (Read 9330 times)

09 October , 2007, 11:27:50 pm
Read 9330 times

Offline littleadmeng

  • Newbie

  • *

  • 17
    Posts

اقوم بكتابة قصة مصورة للاطفال........و هناك بعض المعانى التى وقفت امامى و احتاج مساعدتكم فيها..........مع وعد انه عند انتهائى منها تماما سوف اقوم برفعها اليكم لاخذ رايكم النهائى فيها............

الكلمات التى احتاج معناها :

+ فسحة (break time )............هل ممكن تبقى oucyou ef`croft
+ صبورة .........؟
+التالى (the next)
+يشرح ( explain).........هل ممكن تبقى ]`cbw
+علوم (science)
+يدور حول
+ممل
+لم انتهى بعد.

10 October , 2007, 12:35:17 am
Reply #1

Offline Admin

  • Administrator

  • *****

  • 1082
    Posts

    • Ⲧⲉⲛⲁⲥⲡⲓ
فسحة = وقت راحة = إو ساو إن إمضون
ⲟⲩⲥⲏⲟⲩ `ⲛⲙⲧⲟⲛ
بالنسبة لكلمة التالي  فاعتقد ان كلمة باتناو ممكن تدي المعني
ⲡⲉⲑⲛⲏⲟⲩ
لو كلمة التالي صح يبقى السابق ممكن تكون بدسيني
ⲡⲉⲧⲥⲓⲛⲓ
يدور حول معناها كودي حاجة شوفيها في القاموس
ⲕⲱϯ something
لم انتهي بعد
`ⲙⲡⲓϫⲱⲕ ⲉⲃⲟⲗ ϫⲉ

بقيت الحاجات اما مش عارفها اما مش فاكرها
ملحوظة :
انا شخصيا بقدما المعلومات دي على اعتبار انك من انصار القبطي القديم و ان القصة دي معموله عشانه
لو كنتي ناويه تستخدميها في تعليم او تدريس القبطي باللفظ الحديث يبقى ياريت تعرفينا

تحياتي

10 October , 2007, 12:49:56 am
Reply #2

Offline littleadmeng

  • Newbie

  • *

  • 17
    Posts

سيدى الادمين.........اود ان اوضح شيئا هاما.........
اولا شكرا على اهتمامك بالرد السريع.........ثانيا بالنسبة لاستفسار حضرتك......
بالنسبة لى كشخص........فانا من انصار اللفظ القديم........و اقوم بنشره وسط زملائى فى الكلية من محبى اللغة القبطية و هم سعيدون جدا بذلك و لكن........
انا اخدم فى الكنيسة فى مرحلة ابتدائى ........و هذه القصة سوف تدرس لهم ضمن منهج كامل معد.......فلا اعتقد انه من المعقول ان اشرح اللفظ القديم لها السن .....بسبب البرجلة التى سوف تحدث لهم.......فهم يسمعون القداس باللفظ الحديث ......و المهرجان يدرس باللفظ الحديث .......الى اخره ........و لكنى سوف اوضح لهم اللفظ القديم فى مرحلة سنية اكبر يكونوا على قدر استيعابها................ارجو ان تكون متفهما لما افعله..........و صلى لاجلى.........اشكرك مرة اخرى و سوف اوافيك بباقى الكلمات التى احتاجها

10 October , 2007, 01:01:49 am
Reply #3

Offline Admin

  • Administrator

  • *****

  • 1082
    Posts

    • Ⲧⲉⲛⲁⲥⲡⲓ
انتي تعرفي المثل اللي بيقول
من شب على شئ شاب عليه
و تعرفي كمان ان الاطفال في السن ده ممكن يتعلموا لغة جديدة بسهولة اكتر بكتير من الناس الاكبر سنا

طبعا انا معاكي في موضوع القداس و المهرجان
بس اظن ان المهرجان مش مشكلة كبيرة لانه على حد علمي الامتحان القبطي بيبقى تحريري بس
موضوع القداس معاكي حق فيه بس هو في كام جملة قبطية بتتقال في القداس؟

المشكلة الاساسية مش المهرجان ولا القداس
لو قدرتي تتكلمي مع اب اعترافك او اي كاهن تاني عن موضوع القبطي القديم
هتبقى عملتي تقدم كبير جدا في عمليه احياء اللغة

كمان ملحوظة ان المناهج بتاعت ابونا شنودة ماهر - زي كامي و ساجي و و - مفروض انك متستخدميهاش نهائي في تدريس اللفظ الحديث
ده مش كلامي طبعا ده كلام ابونا نفسه

طبعا اشكرك جدا جدا على صراحتك

تحياتي

10 October , 2007, 02:29:45 am
Reply #4

Offline batroc

  • Hero Member

  • *****

  • 1462
    Posts

متأسف لتدخلى فى النقاش

لكن بالنسبة لموضوع اللفظ الحديث .. كل واحد ينطق زى ما هو عاوز ، وبعدين طالما إنها فى الكنيسة مش هتقدر تخالف

الحل لموضوع اللفظ الحديث هو ظهور القبطى الحى .. يعنى واحد يقدر يقول كل حاجة وفوراً

القبطى الحى هو اللى هيكشف اللفظ الحديث

غير كده ستصعب مواجهة اللفظ الحديث وخصوصاً وهو مدعم بالسلطة الكنسية
لكن لو ظهر القبطى الحى .. اللفظ الحديث وأنصاره هيقعوا فى حيص بيص
« Last Edit: 10 October , 2007, 02:32:35 am by batroc »

10 October , 2007, 10:02:14 am
Reply #5

Offline Admin

  • Administrator

  • *****

  • 1082
    Posts

    • Ⲧⲉⲛⲁⲥⲡⲓ
يا ستاذ بطرس ده منتدى
يعني مفروض ان كل الناس تتكلم فيه و المفروض ان حضرتك تتدخل في النقاش و تقول رايك
مش عارف ليه قلت "انا أسف على تدخلي"

اما بالنسبه لموضوع ان اللغة لازم تبقى حيه عشان الكنيسة تقبل تستخدمها
انا اظن ان اللغة مش هتبقى حيه في اي وقت قريب
و عموما دي كلها وجهات نظر

انا شخصيا متعصب جدا و محبش اساعد في حاجة هتخدم القبطي الحديث
حضرتك اكثر انفتاحا مني فممكن حضرتك تساعدها لو تحب

تحياتي

10 October , 2007, 10:27:50 pm
Reply #6

Offline littleadmeng

  • Newbie

  • *

  • 17
    Posts

ياسيدى الادمين ارجوك لا ترفض مساعدتى...........فالامر ليس بيدى..........ثم انى اقوم بتدريس اللفظ القديم لزملائى فى الكلية.........اذا الامر ليس متعلق بشخصى..........و انما متعلق بمشكلة مجتمعية ........بصفتى كخادمة حديثة فى الكنيسة .......ليس لها السلطة فى تطوير شئ الان...........ثم انى اوضحت انى ساقوم بتدريس اللفظ القديم و لكن فى مرحلة متاخرة بعض الشئ........و يمكننى الجزم بانها ستكون بعد حوالى 3 سنين تقريبا.........و هذا على الاكثر و ليس على الاقل........و هناك امر اخر.........ان القداس اجزاء كبيرة منه تقال بالقبطى.........هذا بجانب ان كل الالحان تقريبا تقال بالقبطى..........هذا بجانب انى ادرس لهم الالحان ايضا.........فكيف ساوضح لهم الامر........هذا بجانب ان المهرجان تحريرى و شفوى.........مش تحريرى بس.........ارجوك سيدى الادمن اعطنى فرصة لاجتذب تلك الفتيات الى حب اللغة........بغرض التفاعل مع الكنيسة و الشمامسة فى القداس..........ثم ازرع فيهم ما هو اصلى...........ارجوك اعطنى الفرصة و لاتتعصب

10 October , 2007, 10:56:05 pm
Reply #7

Offline Admin

  • Administrator

  • *****

  • 1082
    Posts

    • Ⲧⲉⲛⲁⲥⲡⲓ
صدقيني انا مقدر اللي انتي بتقوليه
في الحقيقة انتي عندك معوقات اكتر حتى من اللي انا اتوقعته
اتمناللك طبعا كل التوفيق و النجاح
بس انا مقدش اساعد في اي حاجة متعلقة بالقبطي الحديث ايا كانت الاسباب
عشان كده ده اسمه تعصب

بس مش هو ده المهم
المهم تعرفيه ان كون اني ادمين ده مش معناه اني عبقري في اللغة القبطي
انا هنا مجرد إداري بيحافظ على المنتدى و يتاكد ان الناس فيه مبتكسرش القوانين
في ناس موجودين هنا فعلا يعرفوا اكتر مني بكتيير جدا منهم طبعا الاستاذ بطرس

النقطتين اللي عايز اوصلهم
اني انا ولا حاجة اكتر من مجرد اداري
ان مش معنى اني رفضت مساعدتك ان دي النهاية لا ده في ناس تانية ممكن تساعدك و احسن مني بكتير كمان

كمان لو حبيتي ممكن تسألي في منتديات تانية ملهاش دعوة بالقبطي القديم زي دي
http://www.freecopts.net/forum/forumdisplay.php?f=7

تحياتي

12 October , 2007, 12:28:14 am
Reply #8

Offline batroc

  • Hero Member

  • *****

  • 1462
    Posts

سلام
فى المنتدى هنا بنتعامل بالكتابة .. يعنى مافيش صوت
فلو إستعملنا الحروف القبطية ممكن نتفاهم عادى مع أصحاب اللفظ الحديث
لكن اللفظ الحديث ( أو القديم ) يظهر فى حالة كتابة القبطى بالعربى أو بالإنجليزى

13 October , 2007, 12:55:26 am
Reply #9

Offline littleadmeng

  • Newbie

  • *

  • 17
    Posts

هناك معانى اخرى احتاجها تكملة للقصة............
+ يستوى ( الاكل يستوى )
+ فوضى
+ مزعج
+ شنطة
+فلان بالخارج
+ الصالة

17 October , 2007, 03:24:05 am
Reply #10

Offline batroc

  • Hero Member

  • *****

  • 1462
    Posts

سلام
يستوى مالقتلهاش كلمة .. فيه صفة تعنى : مستوى - محمر - ناضج وهى
efvHrs
وبالنطق القديم : اف فيرش أو اف فارش .. مش عارف
لكن كفعل ممكن نقول
afkHn afvici
آف كين آف بيسى
بمعنى تم طبخه
--------------------
فوضى
metatyws
مد آد توش
-------------------
مزعج
ref'syorter
رف شتوردر
--------------
شنطة .. هى كلمة قبطية
swnt
وهى كلمة مذكرة
--------------
فلان بالخارج
pa'vman 'fcaBol
بآبمآن فصاوول
--------------
الصالة .. أعتقد إنها كلمة قبطية
لكن لم أجدها فى القاموس
فيه كلمة
mancaBol
مآن صاوول

19 October , 2007, 02:38:19 am
Reply #11

Offline littleadmeng

  • Newbie

  • *

  • 17
    Posts

اشكرك يا استاذ بطرس على تعب محبتك........و لكن عذرا فالكلمات لا تنتهى........الا بانتهاء القصة.........فهاك بعض الكلمات الاخرى.....
+ فقط
+yet
+صبورة
+ مادة العلوم science
+ممل ( يمل )
+ماذا عن what about
+مرة اخرى ( هل ممكن تبقى ka ciou)
+هذا صحيح
+ يبدو ان
+مشوار

19 October , 2007, 07:11:23 pm
Reply #12

Offline batroc

  • Hero Member

  • *****

  • 1462
    Posts

فقط
monon
-----------------
yet
'mmon ge
----------
السبورة
T'pLaY
T = ti
Y = إكسى
----------------
العلوم
TFucic
الفيزياء = الطبيعة
-------------
ممل
FHet'oi 'nkakin
--------------
ماذا عن
ou pe 'egen ..
----------------
مرة أخرى
'nke cop
------------
هذا صحيح
Fai oumHi pe
----------
يبدو أن
'couwnS ge
S = هورى
------------
المشوار
piginmosi
معناها المشى .. مش عارف كلمة تانية


19 October , 2007, 08:05:12 pm
Reply #13

Offline batroc

  • Hero Member

  • *****

  • 1462
    Posts

لقيت كلمة
GATE
وتعنى : كبر - شاخ - هرم
وتعنى : نضج - إستوى للنبات
أعتقد ممكن نستعملها للطبخ