سلام
أنا موافق تمامًا علي ما تقول
ولكن لا يجب أن نتعصب للغة القبطية ضد اليونانية بشدة
إحياء اللغة القبطية ده شئ جميل بس منقدرش نلغي اليونانية
أنا معاك في أن الشعب حاليًا مابيحبش والا القبطي ولا اليوناني ولا يعرفو يفرقو بينهم أساسًا
و معاك أن الكنيسة لازم تشجع تعلم القبطي عشان ده تراث كنيستنا
بس مش معاك في نقطة أن احنا منهتمش باليوناني
زي ما القبطي مهم للكنيسة اليوناني برضه مهم
يكفي أن معظم كتابات الآباء باليوناني
ده اللي كنت عايز أقوله
بل يجب ان نتعصب ضد اليونانيه و العربيه
فيه كنايس الناس فيها اهتمت بالقبطي لان ابونا فيها بيصلي قبطي
و كنايس تانيه ابونا فيها طفش الشمامس الي بيحبوا قبطي - طبعا الكلام علي النطق الحديث المستعمل حاليا
ياريت كلنا نتعصب للغه القبطيه اولا و بعدها نبقي نشوف باقي الغات
يعني من ضمن التجارب الناجحه
تجربه دير المحرق في تحريم الصلاه في الكنيسه الاثريه بغير اللغه القبطيه
و زيها كنيسه في دير ابو مقار الصلاه فيها باللغه القبطيه فقط
و كتير من الاباء الي بيسلموا القداس في الدير بيرفضوا يسلموه بغير القبطي منهم مثلا قدس ابونا تادرس البراموسي
و كتير من الاباء الاساقفه بيرفضوا رسامة كهنه لا يجيدون اللغه القبطيه
لكن للاسف مش الكل بيستمر و البعض بيترك الصلاه بالقبطي علي باب الدير و هو راجع لكنيسته
الشعب ما بيحبش القبطي لانه ما سمعهاش و ماصلاش بيها
لكن لما ابونا يصلي بيها الشعب بيسمعها و يستمتع بيها
مثلا في الكنيسه الي انا فيها كتير من الناس حفظوا المجمع قبطي لان ابونا بيحب يصليه قبطي
و اعتقد ان كتير من الاباء زيه بيصلوا اجزاء قبطي و اجزاء عربي
و برضه اغلب الشمامسه بيصلوا التسبحه - مثلا - قبطي فمع الوقت كل الحاضرين بيتعلموا قبطي علشان يقدروا يتابعوا
بالنسبه للغه اليونانيه : صحيح اغلب كتابات الاباء باليونانيه
و الانجيل نفسه - العهد الجديد - مكتوب باليونانيه
لكن الاولويه للغه القبطيه
و كتابات الاباء اغلبها اترجم لغات تانيه منها العربي
من غير المعقول ان نترك لغتنا ميتة ونذهب لنهتم باللغة اليونانية
بالنسبة للغة اليونانية : فهى لغة المسيحية والثقافة والدولة قبل الغزو الإسلامى
البابا كيرلس الرابع اراد إحياء اللغة القبطية فقرر أن تقرأ فى الكنيسة باللفظ اليونانى الحديث وادخل قطع يونانية فى الطقوس
ولاأعرف ما هو الرابط بين إحياء اللغة وإدخال القطع اليونانية بألحانها اليونانية للكنيسة
فاللغة القبطية هى إنتماء آبائى وشخصى واللغة اليونانية هى لدراسة التراث المسيحى قبل عصر الإنشقاق
وقرأت أن الأقباط بعد الإنشقاق حاربوا اللغة اليونانية وحرقوا كتبها وتوقفوا عن تعلمها
تأكيدا لكلامك قبل عصر الانشقاق - مجمع خلقدونيه -
كان الانبا شنوده رئيس المتوحدين ⲁⲃⲃⲁ ϣⲉⲛⲟϯ ⲡⲓⲁⲣⲭⲏⲙⲁⲛⲇⲣⲏⲧⲏⲥ يقول عظاته بالقبطيه الصعيديه و ليس باليونانيه برغم اجادته لها و برغم وجود يونانيين كثيرين بين الحضار
كما ان من يزور ديره - الدير الابيض - يلاحظ عوده للتراث الفرعوني - المصري - و الاقلال من التراث البيزنطي
فذلك العصر و ما تلاه كان عصر العوده الي التراث المصري و القوميه المصريه
و طبعا فترة عصور الانشقاق زادت المصريين تمسكا بمصريتهم و قوميتهم