لقد طلبت من ابونا يوم قابلته العام الماضي ان يستكمل ما بداه
سواء من دروس او تسجيل باقي الانجيل القبطي على شرائط و و
و قلت له لو اخذت كل يوم عشر دقائق لتسجل فيها ..... فاجاباني بما معناه انه
مشغول جدا لدرجة انه لا يستطيع ان ياتي بهذه العشرة دقائق
اما بالنسبة لمناهج الاكليريكية و غيرة فبصفة عامه كل مدرسي اللفظ الحديث يصبون كل اهتمامهم على
تدريس الطالب كيفية نطق الكلمات و تحفيظه كل قواعد الحروف و اذا استمر الطالب في الدراسية دون ان يشعر بالضيق
من كل هذا الكم من القواعد يبدا المدرس في تدريس قواعد اللغة القبطية بشكل نظري او بامثلة بسيطة في افضل الاحوال
اما بالنسبة لمنهج ابونا شنودة فانا اجده جاد جدا
فمثلا ان درست خمسة و عشرين درس من دروس كامي الاربعين
و دلوقتي بقيت فاهم حاجات كتيييييير و قواعد كتير رغم ان مدة دراستي لمنهج كامي كان
اقل بكتير من مدة دراستي في الاماكن الاخرى اللي بتدرس اللفظ الحديث
حسب كلام الاكبر مني اللي درسوا مناهج ابونا شنودة بيقولوا الاتي
منهج كامي يخليك تفهم كويس في القبطي
منهج ساجي يخليك تتكلم قبطي
منهج سمو بانودي بيخليك تفهم كل كلمة وردت في الالحان و الصلوات الكنسية