هو المفروض إن اللغة لو مهضومة وادواتها جاهزة ( كتب ومناهج ومعرفة ) إن التعليم يبقى شامل يعنى قراءة وكتابة ومحادثة فى وقت واحد
لكن طالما إن أدوات تعليم ممارسة اللغة غير جاهزة ، فالأفضل ( فى الوقت الحالى ) الإكتفاء بدراسة النص وفهمه ، ومن اصبح يقرا النص ويفهمه يبدا فى محاولة إستعمال اللغة
طيب ما حنا في كامي بندرس قراءة (مطالعة) من كتاب ساجي نامان
و محادثة من ملزمة كامي
و في نفس الوقت بندرس نصوص زي ابانا الذي و قدوس قدوس و نعظمك يا ام النور و نحفظها
بالاضافة الي بعض الاناشيد الدينية و غير الدينية
اما القواعد فبنتعملها لوحدنا
يعني لما اخد صباح الخير يا بابا صباح الخير يا اخويا صباح الخير يا عزيزي
اوتماتيك بعرف اداة الملكية للمفرد المذكر
و هكذا باقي الدروس
لكن مش معنى كدة ان اننا مش هندرس قواعد خالص
لكن دراسة القواعد بشكل جدي يبدا مع البدء في دراسة منهج ساجي
الحاجة الوحيد اللي ناقصة هو اننا مش بنتدرب على الكتابة بس اظن ان ده كمان هيتغير لما نبدا في ساجي
حتى لو مكانش منهج كامل لكني اجدة على الاقل افضل من الدراسة الجافة لنصوص غالبا لن اتمكن من الاستفادة منها في حياتي العادية