Our Coptic language > Old pronunciation vs new debate
إلى الأخت أوكين
batroc:
مشكلة القراءة بقالها مدة معلقة ، ومش معقول نوقف مجهودنا لغاية لما تتحل المشكلة ، لأن معنى كده العمر هيضيع هدر
أنــا بأقول اللى عاوز يمشى بالحديث يمشى ، واللى عاوز يمشى بالقديم يمشى ، وما هو متفــق عليــــه وهو الكتــــابة ( وهى ثابتة ) فإحنا نتعامل بالكتابة مع بعض ، والمسافة مازالت كبيرة لبدء المحادثة القبطية الجدية
من سينجح هو من سيجذب الناس ( فى النهاية ) لكن مناقشات نظرية بدون إنتاج فعلى فمالهاش قيمة ، لأن اللفظ الحديث له 150 سنة ولم ينتج
إعتراضاتك نظرية أكثر منها عملية لأن الأسماء معروفة
okeen888:
--- Quote from: batroc on 12 January , 2011, 12:13:33 AM ---مشكلة القراءة بقالها مدة معلقة ، ومش معقول نوقف مجهودنا لغاية لما تتحل المشكلة ، لأن معنى كده العمر هيضيع هدر
--- End quote ---
انا راضية ذمتك يا استاذ بطرس ازاي هتقدر تعلم الناس لغة من غير نطق ازاي هتحاول
تفهم الناس اللغة من غير نطق ، متبقاش لغة ابدا
اي وسيلة حاليا لتعليم اللغة لازم تكون صورة و شرح بالصوت
انا مقولتش نمشي مجهودنا ابدا الكنيسة عندنا بتعمل مجهود رائع في تعليم القبطي
بتعلمهم القبطي بالحديث رغم انهم عارفين عيوبه كويس
لكن هل معني كده اننا نوقف تعليم القبطي نوقف الالحان اللي بالقبطي انا مبقلش كده ابدا
ولكن الاصلح هو اننا ندرس كويس اللغة القبطية ونحل الجدل بتاع الالفاظ ده بسرعة جدا
وانا عارفة ان الكاتدرائية بتعمل شغل جامد في الموضوع ده مع الانبا روفائيل وديمتريوس
والاصح اننا نبدأ في تعليم الناس لفظ جديد المسمي باللفظ القديم رغم اننا عارفين انه في عيوب برضة
هتظهر مع الوقت زي اللفظ الحديث و نبتدي تاني نحاول نصلح في اللغة
مش هينفع لازم دلوقتي قبل ما كل واحد يمشي حسب دماغة اننا ندرس و نتناقش حول موضوع اللفظ
افترض معايا ان اللفظ القديم طلع غلط بعد ماتم تعليمة ونشره بين الناس وكتير من المواقع
و انتج فيه انتاج كثير و كتب كتير و شرايط وبعدها عرفنا ان في بعض العيوب فيه هنعمل ايه سعتها
زي بالضبط دلوقتي ببالضبط ....انت عارف ايه مشكلة اللفظ الحديث ان كل الناس اتعلمته وانتج انتاج غزير جدا
من خولاجيات وابصلموديات و تسابيح والحان وشرايط وكتب بالالاف
و لكن بعد كل ظهرت علي السطح عيوب اللفظ الحديث و تعارض بعض كلماته مع التاريخ
و عشان كده لازم نبقي خايفين علي اللغة القبطية في المجمل و نحاول ندرسها ونبحث فيها الان بكل جدية
مش كل واحد يمشي في سكة وملوش دعوة بالتاني هو ده اكبر غلط
batroc:
يظهر إننا بندور فى دايرة مفرغة
ذكرتى قبل كده إن الكنيسة لها إنتاج قبطى هائل ، ورديت عليكى إن القبطى الموجود موجود من قرون وأن الكنيسة الحديثة جلبت قطع يونانية فى عصر البابا كيرلس الرابع ، ومؤخراً بعدما أصبحت الثقافة المدرسية العربية هى ثقافة المجتمع كله إتجهوا للتعريب ، بما يعنى أنهم لم ينتجوا قبطى لا كثير ولا قليل
عملية الإتفاق على شىء موحد بسرعة مش هتحصل نهائياً لأن هدف اللفظ الحديث هو إحتقار التراث القروى ، والتخلص من القبطى فى الكنيسة
وهدف أصحاب القديم هو إحياء اللغة ، وبالتالى الهدفين لن يلتقوا أبداً
حالياً ( وجهة نظرى ) إن كل واحد يمشى على كيفه ومن سينجح فى إحياء اللغة سيتبعه الناس كلهم ( بعد عقود من السنين ) ء
لو فرضنا وجود أخطاء فى اللفظ القديم فلن تكون أخطاء تعوق المسيرة .. زى واحد عنده رجل أطول من رجل 2 - 3 سنتيمتر .. فهيعرج لكن هيمشى بطريقة شبه عادية ، لكن اللفظ الحديث يشبه واحد مشلول غير قادر على المشى بالكلية
ماقلتش هنعلم بدون نطق .. قلت كل واحد ينطق كيفما يقتنع .. لأنه ليست لنا سيطرة على الناس .. والصح هينجح ، والغلط هيفشل
okeen888:
--- Quote from: batroc on 12 January , 2011, 10:24:57 PM ---عملية الإتفاق على شىء موحد بسرعة مش هتحصل نهائياً لأن هدف اللفظ الحديث هو إحتقار التراث القروى ، والتخلص من القبطى فى الكنيسة
وهدف أصحاب القديم هو إحياء اللغة ، وبالتالى الهدفين لن يلتقوا أبداً
--- End quote ---
انا بحترم ارائك يا استاذ بطرس دايما بس اللي بتقوله هنا
هيخليني افكر مرة تانية
انا مقلتش عملية وضع سريع للفظ موحد ولكن وجود مجهود مشترك بين علماء اللغة القبطية واساتذة الاكليريكية و من يقول باللفظ القديم و دراسة اللفظ القديم دراسة علمية دقيقة ليس كما نفعل نحن و اتحادهم في ايجاد خطوات لاصلاح اللفظ الكنسي
انت قلت التخلص من التراث القروي هذا كلام يأخذ عليك بشدة
من الذي يريد التخلص ومن من و لماذا و من ادخل هذة الافكار السوداء في تفكيرك ؟
اي تراث قروي تتحدث عنه ... نحن جميعا في مركب واحد انت تلقي هزلا باتهمات ضد
اشخاص ليس بيدهم شئ يفعلونه فهم ولودا وجدوا اللفظ الحالي كما هو ... كيف تتحدث
و ثانيا هدف اللفظ القديم انه يحيي التراث و الحديث انه يدفنه
كلام ينم عن الجهل الشديد
فللعلم الشخصي ان من قام اصلا بارسال ابونا شنودة لدراسة اللغة القبطية لدي الخارج
هي الكنيسة وتصريح من البابا شنودة و كان قبلها الانبا غريغوريوس قد قام بأخد ارفع الدرجات العلمية
في بريطانيا في الدراسات القبطية وخاصة اللغة القبطية التي كن يتحدثها بطلاقة تامه و ابونا شنودة تلميذ من تلاميذة
وللعلم ايضا فأن من قام بافتتاح معهد ابونا شنودة هي الكنيسة التي تتهمها انت عن جهل بانها
تريد احتقار التراث هي التي قامت بعمل المعهد بالكاتدرائية المرقسية في مبني الانبا رويس رغم الصعوبة البالغة لتوفير هذا المكان لخدمات اخري ..فاذا كانت الكنيسة كما تزعم انت فكانت رفضت اقامت المعهد بالكاتدرائية ليقوم ابونا شنودة بشراء ارض و بناءها وتجهيزها خارج الكنيسة ولكن لعلمك الكنيسةهي التي قامت بتجهيز و توفير المكان بالكاتدرائية
ثم انك من الواضح لا تحتك بكثير من علماء اللغة او الاباء الذين يجيدون القبطية فهم جميعا متفقون علي عيوب اللفظ الحديث و وضعوا مقالات كثيرة في ذلك وهم ايضا الذين يرون عيوب واخطاء اللفظ القديم ولا يريدون اتباعه لانه سوف يؤدي الي تشتيت القبطية .... ففضلا عن الاخطاء المذكورة هو اولا غير ثابت او غير محدد بطريقة كافية لتعلمة كأي لغة
فحرف الايتا مثلا لا يوجد له قاعدة اصلا يمكن لاي دارس ان يتبعها ... فضلا عن حرف البيتا ويضا الذي سيؤدي الي اخلا ل كبير جدا بالالاف الكلمات في القبطية مثلما يحدث مع اللفظ الحديث فينطق ف اذا تلاه حرف متحرك
وفي القديم سيشوه اللغة يضا لانه سينطق البيتا - ويضا واو اذا تلاه حرف متحرك و بالتالي سينتج الكلمات مشوهة وبالتالي ماذا فعلنا طلعنا من حفرة سقطنا في حفرة اخري ..... هل هذا هو التراث الذي تريد حمايتة ؟
فضلا علي ان اللفظ القديم يدخل ويمزج خطأ بين لهجات القبطية الصعيدية والبحيري
فهو لم يدرس كفاية الفرق بين اللهجات فيدخل اصوات وكلمات من الصعيدية في البحيري ويقتعد ان هذا هو اللفظ البحيري القديم .....هذا كله فضلا علي اخطاء حروف اخري مثل اي ايتا تاف تي ابسلن
okeen888:
--- Quote from: batroc on 12 January , 2011, 10:24:57 PM ---حالياً ( وجهة نظرى ) إن كل واحد يمشى على كيفه ومن سينجح فى إحياء اللغة سيتبعه الناس كلهم ( بعد عقود من السنين ) ء
--- End quote ---
بلا ادني شك ان الناس ستتبع الكنيسة
فالقبطية بالنسبة الي كل الشعب القبطي هي عبارة عن الالحان والتسابيح
التي تقال في الكنيسة و من المستحيل ان الناس ستدرس القبطية وتتعلم اخطاء اللفظ الحديث
فالناس تأخذ بالمسلمات
اما ما تقولة انت من ان كل واحد يمشي في طريقة حتي يثبت اللفظ الصحيح فهذا صعب جدا
لان اغلب الناس تعلم باخطاء الحديث وتعلم باخطاء القديم و لكن الفرق ان الناس تعلم اخطاء الحديث
وتحاول اصلاحه مع الكنيسة والكنيسة تحاول تفادي اخطاءه وليس كما تريدون الغاء الحديث والاتيان بلفظ اخر
يسمي بالبحيري القديم.... فكل الشباب والشعب لدينا تتعلم القبطية و تتفهم اخطاءه و تحاول اصلاحه داخل الكنيسة
اما ما تقوله من ان يمشي كل منهم في طريق ...فأقول لك احذر بشده مما تفكر فيه لانك
بذلك تريد حدوث انشقاق لا مجال له في الكنيسة ... و هذا الفكر قد يترتب عليه حدوث نتائج وخيمة
فمارتن لوثر كان يريد اصلاح بعض العيوب المتعلقة بالكهنة الكاثوليك و استمر هذا الفكر لديه
حتي انفصل تماما عن الكنيسة وهرطق و اهلك وابعد معه شعب غفير عن الكنيسة والاسرار المقدسة
فأحذر من هذا الفكر و هذا الشيطان ... فمن الجميل انك تدرس القبطية مثلنا جميعا و لكن اعمل من اجل اللغة ككل وليس لاجل لفظ تتعصب اليه و تريد الكل يتبعون فكرك ايضا فقد تكون انت مخطئ في النهاية
Navigation
[0] Message Index
[#] Next page
[*] Previous page
Go to full version