Advanced Search

Author Topic: كلمات قبطية كتير بيتكلموا بيها الاقباط لغاية دلوقتي  (Read 4270 times)

22 November , 2010, 10:27:16 pm
Read 4270 times

Offline okeen888

  • Full Member

  • ***

  • 227
    Posts

  • People said thank you: 0

الا، ولا، وا، ياد، واد، آد : كلمات قبطية قديمة كلها معناها صبي أو ولد
اباي : أباه ، علامة دهشة واستنكار وتستخدم في الصعيد
اباي-للتعبير عن الغضب
ابريم : ناضج وتقال على البلح (التمر) بلح أبريم أي بلح ناضج
اتاي : وادي ، اتاي البارود = وادي البارود
اجنة (أشنه): أي مطرقة أو جاكوش (شاكوش)
اخ = شيطان، ومنها بخ بإداة التعريف أي اليطان وتستخدم للتخويف
اخ، آه : تعبير عن الألم والندم مصري قديم
ادكو : بلده بجوار رشيد
ادّينى : الكتاب ده فكلمةدينى أيضا كلمة مصرية بمعنى اعطينى
اديني : من دي ناي وتعني اعطيني
اردب: مكيال للموازين الزراعية
ارو : سعد
اش تيه؟-ومعناها ما هذه؟
اشمون : من شمون بلده بالصعيد
اشمونين :بلدة وتني الرقم 8
اصاف :كَبَر
اطسا : اسم بلدة
اف : عّف أي ذباب
افسيخي معناها سمك وبنقولها فسيخ
ام قويق : طائر يشبه البومه، بالقبطي كوك ماو أي أم قويق
امبو قبطيةومعناها ماء ويقولها الطفل الصغير حتي الان
امَّرالعيش: بمعنى سَخَن العيش أو اخبزه (قفاه يأمَّر عيش)
امشه : كرباج (سوط)
امنا : مكيال
امندي : جحيم
امهات : فضي وتقال على البلح أيضاً بلح أمهات أي بلح فضي
انتش : عطس
انكُت:فى الريف يقال إنكُت العصايا دى فى الأرض يعنى إغرزها فى الأرض
انكوت = رقد، هامسككأنكوتك هنا، مسكه نكته
انوم : نوع من الأسماك اسمه أنوم
اه: بمعنى نعم , و كانت تنطق كالآتى: اها
او: وتقال في الصعيد فى النداء مدمجة مع النداء العربي أويا ابراهيم
اوبا (أوباح) : لتشجيع الأطفال من أصل يوناني ومعناها أيتها القوة
اوباش تعني ناس ملهاش لازمه
اوسي : اثه
اوطة: بمعنى ثمرةعامةً أو ثمرة الطماطم فى لهجة سكان القاهرة
اوني : حجر لازالت مستخدمة في أغنية " أوني أوني يا حجر"
ايسون : معناها نعناع جبلي
ايه تعني بقره
ايول : غزال ، وتستخدم في العربية الكلاسيكية – الآيل –
ايوه : تعني نعم ، وتقالبالأسكندرية أيوووه وتعني نعم
باب : وتطلق على مقابر الملوك وتعني كهف أو قبر
بابنوده : منسوب لله
باخوم(اسم شخص)-معناه النسر
باش : فخ
بانوب-نوب معناها ذهب يبقى كلها تعني ذهبي
باه ، باح _ بح تعني خلاص خلص مافيش
باهور : منسوب للإله حور
باويت : اسم منطقة بمصر
باي تعني خوفي .... ياباي ياخوفي
ببا : مصطبة
بتاو : نوع شهير من الخبز بالصعيد مصنوع من الدرة (الذرة)
بح: من بوح أي وصل، أو تم ويستخدمها الأطفال عندما ينتهون من الأكل
بخ معناهاشيطان (الباء أداة تعريف) إخ = شيطان
بر : بيت ومنها وبرنودها
برابي: معابد، معناها هيكل ومفردها بارباي ولكنها جمعت كجمع تكسير
بربر : ده نزل يور – اي جديد
بربر : سال ، وتقال على المخاط
برج : ودخلت العامية والعربية الكلاسيكية وهي من اليونانية بيرغوس – وتعنى مبنى طويل
برجالاتك : وتعني فرشح رجليك وجاءت من اللهجة الفيومية برج (فيرج - بحيري) وتعنى يقسم، يفرشح، يفرد، و "لاتك" (راتك - بحيري) أيقدميك
برده، برضه، برضك هكذا من باي رادي أي هكذا ، كده برده، ويقال أيضاً أنها من برضاك (عربية)
برسيم:بنفس النطق و المعنى الحالى وهي نوع من العشب يستخدم في إطعام البهائم بمصر
برش : فراش السجن
برقوق-كلمة قبطية انتقلت برضه للأنجليزية
برنوف : برنوف
بساده : اسم شخص ويعني الخفيف
بساريا-وتعني بساريا(نوع من السمك) وهي كلمة يونانية الأصل
بسيون : اسم بلدة
بشاده: مدينة قرب صا الحجر
بشبش : يبلل ربنا يبشبش الطوبة اللي تحت راسه أي يبلها لتصير حانية على الميت
بشبش، فشفش : فتت
بشكور: قبطية وهي الة حديد لاخراج الرماد منالفرن
بصارة : أكلة من الفول من بيس (أيمطبوخ) أورو (بقول)
بصارة: فول مطبوخ
بصقة : من بتصا ، وتعنى تف أو تفتف ، ودخل إلى العربية الكلاسيكية
بعبع معناها عفريت (لها أصل من اللهجة الصعيدية)
بقلوله: وعاء فخاري للماء
بقوط : سلة
بكله: وعاء فخاري صغير للماء ذو يدين أو أذنين
بلاص : يونانية وتعني بلاص إناء
بلح: تمر من بلحول قبطية
بلغم : منال يونانية بليغما
بلهم : تكلم في لا شئ ويقال بلهم في الكلام أي قال كلام غير مفهوم
بموا : ابن الماء أو الأسد
بندق : يونانية باندوكي وتعني بندق وهو أحد المحمصات
بنها : بلده بالدلتا
بنّي : حلو وتقال على البلح أو الأسماك
بني سويف : يقال انها من باني سوف : ذات الرجاسات (ص) ويقال اهنا نسبة لقبيلة بني سويف العربية
بهناو = مكنسة ، وتقال في الصعيد على المكنسة من جريد النخل
بوري : نوع من الأسماك
بوش : عريان ،طلعت ايده بوش ، طلعت ايده فاضية
بون تعني البون اللي في القهوه ودخلت إلى القبطية في عصور متأخرة
بيبه :برغوث
بيومي : من يوم أي بحر
تابوت : صندوق يوضع به الميت
تاتا : وتقال للأطفال الصغار في بداية المشي
تخ : سكر (شرب لما تخ)أي صار ثملاً
ترابيزة: يونانية وتعني منضدة
ترمس: ترمس (نوع من البقول)
تف – تفتف : بصق
تَف، تفتف ْ:بمعنى بَصَق
تل : من تولم
تلتل ، متلتل: تقال للذي لديه سيلان بالأنف أو ما شابه معناها بينقط
تليس : جوال
تليس: للغّلة أو المحصول
تمساح : تمساح (نوع من الزواحف يعيش في النيل كروكودايل)
تنده : مكان للاستظلال أو الاستناد
توت : اجتمعوا – توت حاوي توت
جابانيوت:تقال في الخطوبة، ومعناها أبانا الذي..
جانافور: السطح وتستخدم أحيانا في المعمار
جاي : وتعني خلاص وتقال في طلب الاستغاثه جاي ولاد جاي
جف : من جفجف أي صار بلا ماء ومنها الجفاف
جفه: رعشة أو قشعريرة من جاف أي برد أو سقيع وتستخدم في الصعيد وهي من كلمة جاف أي صقيع
جلابية : من كولوبي أي جلباب، و غير معروف ّا كانت ذخلت القبطي من العربية أو العكس
جناح : من دانح أي جناح الطائر وهو العضو المختص بالطيران
جنس: من اليونانية جانوس، جينوس
حالّو يا حالّو : شيخ يا شيخ، وهي من الصعيديةوبالبحيرية خالّو، وتقال في رمضان
حتتك بتتك: نقول اكلت حتتكبتتك-حات معناها قلب-بات معناها ضلع
حُر : وتقال على الصقر "الحُر" ومنها دمنهور وسنهور
حك : من حوك وهو كحت الجلد أو ما شابه
حلق ومعناه حلق(قرط) حلية توضع بالأذن، وقال أيضاً أنها من العربية حلقة لأن القرط عادة حلقي الشكل
حلوم : ومعناها جبنة تقال في الصعيد
حمض : من حمج وهي السوائل غير القلوية مثل الليموناده، أو عصير البرتقال أو الشاي
حنتوس (حندوس) (حندوسه) : برص أو ورل وهو من الزواحف
حنطور : من حان هطور - حان(هان) أداة جمع نكرة، هطور جمع هطو بمعنى حصان، أي تعنى أحصنةأو خيل
حنفيه =حونفا وهي كلمة صعيدية تعني صنبور
حنفيه: من خونفا ومعناها صنبور
خانيفاوي: أي في السموات تقال علىالبسطاء في الصعيد
خايب تعني تحت الصنعه أو الحرفة خا: تحت ياب: حرفة، رأي آخر يؤكد أنها من العربية خيبة
خٌت : تعنيتخين خت الصعيد أي تخين الصعيد
خُطْ القِربة: كلمة تقال فى الصعيد أيضا , و معناها القِربة (مرادف لنفس الكلمةالعربية )
خمخم: (مخمخم) تقال على المريض بالسخونه وهي من خامي/خموم
خٌن : (خون) استخبّى في الخن، خن الرجل، كلمة قبطية تعني داخل
خنف(أخنف) : من خامنيفي ومعناها صعوبة التنفس، وتطلق على الصوت ذو الرنين الأنفي
خيت : شبرا خيت أي شبرا الشمال، خيت تعني الشمال
داب : اصبع
دح:تقال للأطفال بمعنى ضار أو وحش
درفس : مجراف
دشنا : حديقة وهو اسم بلدة
دشيش : من ووش
دقهلية : محافظة معناها الشئ الآخر
دمنهور : قرية حورس
دميره : تستخدم في الصعيد وتعني فيضان
دندرة : اسم بلدة على اسم حتحور أي بلد حتحور
دهبية : سفينة السعادة
دهنة : وجهة مقدمة ويقال دهنا الجبل
دوشه : يقال أنها من دي أوشي وكان يقولها الأقباط
دياولو(ذيافولو) = شيطان من أصل يوناني وانتقلت إلى الأنجليزية ديفيل،ديابولوس
ديروط : اسم بلدة بأسيوط ، من د + روط
راي : ملوحة سمك الراي وهو نوع من الأسماك
رجرج (رجراجة) كلمة قبطيةتعني حرارة
رخ : ينهمر أو يغسل ، يرخ ، يا مطرة رخي رخي، المطرة بطرخ
رز: بالقبطية أرروس وغير مؤكد إذا كانت الكلمة التي نستخدمها من اصل عربي أم قبطي
رًف : مكان توضع عليه الكتب في المكتبات وهي من رافي ودخلت الكلاسيكية العربية والعامية
رِف : يقال عيني بترف ، أي ترمش، بدون ارادة – عيني برتف وراسي بتلف وعقلي فاضل له دقيقة ويخف
رمان : ثمرة من الفواكه مكونة من حبوب كثيرة تنضج في شهر توت ، ويقال ان أصلها عبري ، أو أرامي
رمح : من مرح وقبلت إلى رمح وهي اداة حربية دخلت إلى الكلاسيكية العربية
رمروم : من مروم وهي أداة تستخدم في المراكب
رمروم : نوع من الأسماك
رمسيس(رعمسيس)-ومعناهرا(رع) -مسي-اس اي الشمس ولدته
ريتا : نوع من النباتات
زبدة : دهن حيواني يؤكل ويستخدم للقلي وهي من سيبدا - سيفتا
زير : زير الماء (إناء فخاري كبير يوضع به الماء)
ساس : كتان
سباتي تعني سباط البلح أو الموز
ستيم : كحل
سجل : دخلت إلى العربية الكلاسيكية من اليونانية سيجيللون
سخم : أي مغشوش أو مزيف
سريس : نوع من النباتات التي تؤكل شيكوريا
سط : مكيال
سك : شد ، (سك الباب) = شدالباب
سكة : محراث أداة تستخدم في الزراعة
سله : صندوق من صلو، وتستخدم عادة للقمامة سلة القمامة
سمان : طائر يؤكل أصغر من الحمام في الحجم
سمسم: سمسم
سمه : دخلت إلى العربية الكلاسيكية من اليونانية ويقال سماههم على وجوههم – وهي من سيماي – سيما
سميط : من المخبوزات
سنجرج : اسم بلدة
سندرة (سندله) صندرة (صندله) :مكان الرفع أو التخزين
سنطة : من شونطا وهي نوع من عرض من أعراض الأمراض الجلدية
سنهور : نجوم هور بلده قرب دمهنور
سيف : من سافي أو سيفي وهي أداة للحرب وغير معروف إذا كانت عربية الأصل أو قبطية أو مشتركة
شأشأ = الفجر شأشأ تعبر عن ضياءالشمس
شا: كما في شالله يا عدرا ، أو شالله يا بدوي، شا حرف قسم قبطي
شافورة : نوع من الأسماك
شال : نوع من الأسماك
شانرومبي: تقال في الكنيسة = 100 سنة وتقابل عقبال 100 سنه
شبار: يقال شبار أو شبار علىّ – أي عجب على وهي من شباري
شبرا : جنينة
شبرا : مكان بالقاهرة يعني بستان
شبشب : ومعناه شبشب حذاء يستخدم بالمنزل (مانتوفلي)
شبورة : ضباب
شراقي: تقال للأرض التي لا يصل لها الري منشارقا = جافة
شكوريا: شكوريا
شلبا : نوع من الأسماك
شلشل : وهي طي الملابس على الرقبة في الحداد
شمر : نبات
شمر : نبات نوع من النباتات التي تؤكل
شن : شن نفس من القبطية شان نيفي أي شدنفس
شنتيان : نوع من الأدراج
شنودا-معناه ابنالله(شي-نودا)ء
شوب : من شوهب وهي الحرارة
شوده، شومه: عصاهكبيرة ( تستخدم في مناطق الصعيد مثل المطيعة)
شوريا: مجمرة ،مبخرة
شورية : المجمرة
شوشن : سوسن نوع من الزهور
شوشه : مقدمة الشعر
شوشه: من شوشت ومعناها طاقة أو شباك صغير، وقلبت التاء إلى هاء تبعاً لقواعد نطق العامية للمؤنث
شومه: عصاه كبيرة ،هراوة
شونة : مخزن الدرة – الذرة أو الحبوب
شونه : مكان للتخزين
شوية : من شوا إي قليل
شي : وتقال للبهائم وأيضاً ماشاناك ، وتعني سر 0أمشي
شيهات : ميزان القلوب – برية مصرية نعنبر معقل من معاقل الرهبنة
صدفا : اسم بلده
صريف : حبل من الحلفا أو زرجون الكرم يستخدم لربط قواديس الساقية
صفط : سور وتستخدم في اسم البلدان مثل صفط اللبن بمحافظة الجيزة
صندل : يونانية وتستخدم للمراكب الكبيرة
صَهْد: بمعنى سُخن , حَر ( الجو النهاردة صَهْد ) وهى معروفة فىالصعيد .
صهرجت : اسم بلدة
صيت : شهرة
صير : حادق
ضبه :الضبه والمفتاح، الضبه كلمة قبطية وتعنى نوع من الاقفال كالترباس
طاش : حدود ويقال حدود الطاش
طاش: أي حد، عند حدود الطاش
طافوس: يونانية بمعنى قبر
طاكو (تاكو): تقال على الأطفال المصابين بمرض رئوي ومعناهاهلاك
طاووس كلمة من أصل قبطي أو يوناني تقال على طائر ملون
طبله: من بلا + أداة التعريف ط : وهي آله إيقاعية
طجيس: تستخدم في الصعيد بمعنى المكان العالي (للتخزين)
طمس : دفن
طًمِس- طمسه : تقال في ملّوي بالمنيا وتقابل في المعنى "قبر يلمك" وتعني الدفن روح ادفن – روح اطمس
طمي : من أومي +ط أداة تعريف وتقال على طين النيل
طمي: مثلا نقول طمي الني لوالطمي هو الطين الغني الذي يأتي به الفيضان
طنطا : بلد الوصل عاصمة محافطة الغربية، وبها مولد السيد البدوي وتشتهر بالحلويات الشرقية
طهمة : وليمة ويسأل طهو مطهوم " أي مدعو
طوبة: ومعناها طوبه
طوريا: آلة زراعية خشبية ذات حديدة مائلة تستخدم في ضرب الأرض ويطلق عليها خطأ فاس
طياب : وتعني ريح ويقال طياب الهوا شراقي للريح الشرقية
طينة : وهي الأرض الخصبة الصالحة للزراعة
ظرطة : ريح من البطن
عنتيل : من أنتوري وتعني رجل ناضج
فاس : أداه زراعية وتعني بلطة – وهي من الخشب مثبت بها حديدة حادة بغير زاوية ذات نصلين لقطع الأشجار
فاشوش: تعني عريانه..... طلعت فاشوش
فالج : من بليجي اليونانية وتعني ضعف أو شلل
فالوط: تعني حمار......عامل فيها فالوط
فاو : بلدة فاو بقنا
فتافيت ,فتفت: أى انكسر إلى أجزاء متفرقة أو صغيرة
فرعون : من بورعو(فارائو) ، وهي كلمة تعني ملك
فرفر : بسط، تناشر أو تبعثر
فط : معناها هرب
فلافل: الأكلة الشعبية المعروفة وتدعي أيضأ "طعمية" و معناها ذات الفول الكثير.
فوطة: بمعنى منشفة
فيوم : من حرف التعريف للمفرد المذكر ف + يوم أي بحؤ أو بحيرة نسبة لبحيرة قارون بالفيوم
قرطم : قرطم
قش : قش (أي عود مستقيم) من كاش
قش : من كوش ، وهو أعواد صغيرة هشة
قشف : قشف، مشكلة بالجلد قبطية
قشوة : نوع من السمك
قطف : موسم القفط إي الجني أو الحصاد
قطف: جني ، يقال قطف عنب أو قطف بلح
قلابة : من اليونانية كيليا وتعني خلية أو حجرة صغيرة
قلة : أناء فخاري صغيريوضع فيه الماء من كلمة كلول
قلقاس: قلقاس نبات درني كالبطاطس
قوص : كوس اسم بلدة
قوطه = طماطم
قويق : أم قويق طائر يشبه البومه
كاسي : يا كاسي أي يا دفني أو يا ألمي اصطلاح مستخدم للتعبير عن الألم
كاع :أعطي ،كع اللي في جيبه، وتحولت في القبطية إلى كا، والصيغة الكاملة لها كو
كاكولا: رداء للكاهن
كانى و مانى = عسل وسمنة
كح = سعال
كحك او كعك-وتعني كعك
كخ = أنت شيطان
كرار : من كراريون – كلاريون أي مخزن وقال في المثل سلموا القط مفتاح الكرار
كرسي : من اليونانية كرسي وتعني مقعد وتستخدم في العامية وفي النصوص العربية غير الأدبية
كرشه : من كروش أي ضيق، ويقال عنده كرشة نفس أي ضيق تنفس
كرم : من اليونانية كرامي – وتعني زرعة
كرمب : كرنب من كرامبي (يونانية) وهو نبات (كوليفلاور)
كرور : ضفدعة ، ويحتمل ان تكون منها بولاق الدكرور
كلابة : كماشة أداة حديدية لنزع المسامير وخلافة
كلكا = كلكع (تجمع وتلزج)
كلكوعة(كلكله) : ورم أو تضخم
كلوج : قلته – جرو
كمان =أيضاً ولها أصل يوناني من كا + مان = و أيضاً
كنبة : من اليونانية كانابي وتعني أريكة
كوب : من اليونانية كوبا – ودخلت في العربية الكلاسيكية والعامية وتعني كأس صغير
كوع : من كوي غير مؤكد إذا كانت الكلمة قبطي أم عربية
كولج: يقال فلان بيكلوج = بيعرج، من القبطية كولجمعوج أو محني
كومي : صمغ
كويك = أم قويق (طائر يشبه البومه)
كيب : قبه ، وتستخدم في العربية الكلاسيكية بنفس المعنى وتنطق قبة
كيك = كعك
لاك : اسم منطقة أو حصن ومنها بولاق الدكرور" حصن الضفدعة" ويقال انها من الفرنسية "بحيرة جميلة"
لاكاك تعني كتير الكلام
لالي - لعلع : وتستتخدم في الغناء والأفراح ويقال ياليلي ياعيني
لبؤة : انثى الأسد من القبطية لابوي
لبان : تستخدم في المراكب ويقال جر اللبان
لبشة قصب:مجموعة عيدان ( تقال فى الريف )معناها حزمة ودايما نقول لبشة قصب
لبوة : أنثى الأسد من القبطية لابوي
لبيس: نوع من الأسماك
لبيس: نوع من الأسماك يدعى لبيس
لج : لجاجة – لحاح
لحلاح : أي طويل الكلام
لحلاح : طويل
لفت : نبات يوضع في الطرشي
لقان : من اليونانية لاكانا
لقمة : من اليونانية لاكامي ، وبالعربية لقيمة وغير معروف ايهما أخذ من الآخر
لقمة : من اليونانية لاكلامي
لكلك = اختلط
لَكلَك: بمعنى سَلَطة , فمثلا عندما نقول : يا أخى ما بلاش لكلكة , يعنى ( ما تلخبطش الأمور ببعضيها).
لوكلاك : أي قائل شر
ما : مكان ومنها منشوبه ، من مناشب ، منفلوط ، منقباد ، ملوي ، منسفيس، منفلوط
ماريس: الصعيد وتقال في بعض مناطق الصعيد
مدمس: وتقال على الفول مدمس أي مدفون
مدنان : الذي يدعي
مرو : دمرو اسم بلده ساحلية وتعني ساحل
مروم : رمروم وتعني سفينة
مسحول : ملف ، مبرد
مسرى : شهر قبطي
مش = ليس (من اللهجة الصعيدية)وتقبال في البحيرية ايسجا ، وبالصعيدية مششا وخخفت إلى مش
مشبشب : حاذق من شبشوب
مشتول: معدية
مشط :وتعني مشطن من ماشتوطي وهي أداة لتسريح الشعر
مشطا – مشط : آداة لتسريح الشعر – واسم بلدة تدعى مشطا
مشطا : مشطا بلدة تابعة لسوهاج
مشير : شهر قبطي
مصطبة : من اليونانية ميستوبيون
ملوخيه: ملوخيه أكله مصرية، ويقال أيضاً أن أصلها كلمة ملوكية أي أكله ملكية
ملوي: من مانلاو إي مكان شئ
مم: يقولها الطفل الصغير حين يجوع وهي ما = اعطي ،وم = أكل
مناو : امماو – امناو وتعني هناك (تستخدم في الصعيد)
مناي : من امناي وتعني هنا (تستخدم في الصعيد)
منجل : من منشال وهي أداة لحش الزرع
منقباد : مكان بأسيوط ويعنى مكان الأواني
موسى : مولود جديد أسم علم
ميت : طريق ، ميت غمر، ميت رهينه
ميت-معناه طريق مثلا نقول ميت عقبة اي طريق عقبة
مير : جرف ، وهو اسم بلدة
ناف : صفار البيض
ناوي : رمح اسم بلدة
نبرة : حبوب
نبوت : هراوة
نحيب : من ناحبي ويقال أن أصلها عربي
نَف، نفنفْ: بمعنى تمخط، وبالأصل القبطي معناها تنفس
نقر : ختان نقر الجميز ، نقر تعني حفر صغيرة
نقنق : ذو ولع
نكبة : من ناكاب ويقال أيضأ أن أصلها عربي
ننوسه : عروسة لعبة
نوب : ذهب ومنها النوبة ، ومنها أغنية هيلا هوب يا شغل النوب
نوجره : نغره ، أي الشمس القوية او الشمس الطويلة
نوده : تعني الله ، وتدخل في التراكيب شنوده ، سمنود ، بابنوده
نوش : كبير
نوشر : نسر
نوف : جميا ومنها منوف – ممفيس
نولون : مهمة الحمل
نونا ، نونو : صغيرة
نوها : جميز ونجدها في اسم بلدة بردنوها
نويك : تزاوج
هُر : ومنها بيهر اي مصاب بإسهال
هَللوس: و هى تعنى نسيج العنكبوت (تستخدم هذه الكلمة فى الصعيد)
هليهلي : أي شئ، يقال فلان هليهلي، أو يقال على عمل انه هليهلي = انه أي شئ = بلا ترتيب
هَم: تقال للأطفال هَّم يا جمبحمدان، وهي معناها وم = كل
هواري: تستخدم في الصعيد بمعنى جديد، وتستخدم بخاصة في المنيا من واري : جديد
هوجل : تعني هلب آلة حديدية ثقيلة تستخدمها السفن لتثبت في الماء
هوجل : هلب أداة حديدية لتثبيت السفن عند المرفأ بالميناء
هوسه : يقال أنها من هوس
هوشّ: من هوش وتعني سب أو هدد
هوهو – وحوح : وهو صوت الكلب بالعامية المصرية
هوى : وقع من هاي
هيبة : وتقال على أيبيس أو أبوقردان
هيلا هوب: اصطلاح تشجيعي يستخدمه العمال هوب تعني عمل، وهيلا للتشجيع
هيليصا : غرق
هينية : شئ
واح : واحة والكلمة أصلها قبطي( مكان منخفض)
وارشور : تستخدم بمعنى منشار
الوان: بنفس المعنى الحالى , و كانت تنطق أولن (بدون حرف الألف )
واوا : من وا وتقال على الجرح والألم
واوا تعني الم ووجع
وجبة : أكلة (وجبة) من (أجب (ساعة بإضافة أداة التنكير (أو) ومنها أيضا (أجبية)
ورد : قبطية الأصل بمعنى ورد
ورور: منواري واري وتعني جديد، جديد وتستخم مثل ورور يا فجل
ويبة : مقياس للحبوب
الي : ارفع ، ويستخدمها العمال إلى هوب ، إي ارفع العمل
يا : نقول يا ده يا ده. يا = أداة تخيير تعني أو
ياسمين : من أسمي أي ياسمين زهور بيضاء صغيرة، جائز أن يكون الأصل عربي
يالا: وتقال للأولاد وهي من ألا (ولد بالأخميمي) +أداة النداء العربي يا
ياما : تعني كثير أو مجموعة من يا + آم، ياما روحت المكان ده
يلا بره : من اليونانية إيلا بارا – وتعني إلى الخارج
ينكت : يرقد هامسكك انكوتك هنا = هامسكك أرقدك هنا
يو : حمار
يالاهوي :انقذني
يوحا: ومعناها قمر ومنها وحوي يا وحوي أيوحا

22 November , 2010, 10:32:57 pm
Reply #1

Offline Admin

  • Administrator

  • *****

  • 1106
    Posts

  • People said thank you: 2

    • Ⲧⲉⲛⲁⲥⲡⲓ
في حاجات كتير من الكلام ده صح
بس  في حاجات كتيرة برضوا اعتقد انها خطا
فا ياريت توضيح مصدر الكلام ده
و لو امكن كتابه الكلمات القبطية عشان نشوفها في القاموس و نتاكده انها صح او لا

22 November , 2010, 10:39:08 pm
Reply #2

Offline okeen888

  • Full Member

  • ***

  • 227
    Posts

  • People said thank you: 0

الموضوع منقول من منتدي سنكسار
الموضوع مش بحث
اللي عايز يتأكد في قاموس اعرفه لاقلاديوس لبيب

22 November , 2010, 10:47:39 pm
Reply #3

Offline Admin

  • Administrator

  • *****

  • 1106
    Posts

  • People said thank you: 2

    • Ⲧⲉⲛⲁⲥⲡⲓ
مهو عشان ادور في القاموس لازم يبقى عندي الكلمة القبطي
يعني مثلا مكتوب
ايه تعني بقره
و الصح
بقرة يعني اها  ⲉϩⲉ

افسيخي معناها سمك
و كلمة سمكة معناها دبت ⲧⲉⲃⲧ

ايسون : معناها نعناع جبلي
نعناع يعني اشين ⲁϭⲓⲛ

حنفيه: من خونفا
حنفيه من حونفا

انكُت:فى الريف يقال إنكُت العصايا دى فى الأرض يعنى إغرزها فى الأرض
انكت يعني ينام ⲛⲕⲟⲧ


22 November , 2010, 11:01:24 pm
Reply #4

Offline okeen888

  • Full Member

  • ***

  • 227
    Posts

  • People said thank you: 0

لا بس علي فكرة انا اعرف
ان كلمه سمكة يعني تبت مش دبت


23 November , 2010, 12:19:02 am
Reply #5

Offline Admin

  • Administrator

  • *****

  • 1106
    Posts

  • People said thank you: 2

    • Ⲧⲉⲛⲁⲥⲡⲓ
ده نطقها باللفظ الحديث اما في الاصل دبت
يعني مثلا كلمة ورد دي كلمة قبطي بتتكتب كدة
ⲃⲉⲣⲧ
الكلمة دي بتتنطق و(ا)رد بالنطق القديم و فيرت في النطق الحديث
ممكن تشوفيها بنفسك في اي قاموس قبطي

23 November , 2010, 12:24:53 am
Reply #6

Offline okeen888

  • Full Member

  • ***

  • 227
    Posts

  • People said thank you: 0

الحروف القبطي باينة عندي علي شكل مربعات
مش شايفة ولا حاجة

23 November , 2010, 09:59:48 pm
Reply #7

Offline Admin

  • Administrator

  • *****

  • 1106
    Posts

  • People said thank you: 2

    • Ⲧⲉⲛⲁⲥⲡⲓ
انتي محتاجة تنزلي خط اليونيكود القبطي
http://danacbe.com/Downloads.html
عشان تقدري تشوفي الحروف القبطي